A presbyopia vagy időskori távollátás általában 40 éves korunk környékén kezdődik, de vannak kivételek, és jelentkezhet ez a probléma korábban és később is. Távolra jól látunk, de közelre egyre rosszabbul.

Az olvasó-szemüvegesség/presbyopia általánosan elfogadott oka

A hivatalosan elfogadott álláspont az, hogy a probléma a szemlencse megkeményedésének következtében alakul ki, és amiatt romlik a közelre látás képessége, mert a lencse keménységének növekedésével az akkomodáció (közelre fókuszálás a szemlencse segítségével) romlik.

A presbyopia igazi oka

A presbyopia igazi oka az a feszültség, ami abból a megerőltetésből származik, hogy lássunk. Amikor megpróbálunk elolvasni valamit és az nem sikerül, elkezdjük erőltetni a szemünket. Amikor egyre jobban erőltetjük a látást, akkor ahelyett, hogy javulna, egyre rosszabb lesz a helyzet. Az apró betűket nem lehet a szemünk erőltetésével elolvasni. Ha pihentetjük a szemünket úgy, hogy becsukjuk, vagy elnézünk a papírról és utána visszanézünk rá, a látás ideiglenesen javul. Néhányan meggyógyultak csupán azzal, hogy rendszeresen pihentették a szemüket, vagy azzal, hogy megpróbálták elkerülni a látás erőltetését. A szem pihentetése után jobban látunk.

Próbálja ki! Válasszon ki egy betűt. Próbáljon koncentrálni ennek a betűnek az egyik sarkára, egy apró pontra. Figyelje néhány másodpercig és nagyon hamar feszültséget fog érezni, és azt is, hogy egyre nehezebb arra a pontra fixálni. A szemnek kényelmetlen ez a merev nézés, és a betű elhomályosodik, gyakran el is tűnik. Enyhülést érzünk, ha elnézünk a betűről és valami másra gondolunk. Hosszú ideig lehetetlen egyetlen pontra koncentrálni. Ez nagyon fontos kísérlet, mert az emberek azért olvasó-szemüvegesek és azért nem tudják elolvasni a szöveget, mert koncentrálni akarnak. A koncentráció fontos dolog sok mindenben, de a látásjavítás során nem. Sokan meggyógyították magukat az olvasó-szemüvegességből csupán azzal, hogy pihentették szemüket, és megpróbáltak NEM koncentrálni az olvasnivalóra.

Szemünket tenyerezéssel pihentethetjük. A merev nézést pedig, ami egy rossz nézési szokás, az ingázással lehet megszüntetni.

Van egy másik fontos dolog, ami serkenti a közelre fókuszálást. Ezt úgy hívják, hogy akkomodatív konvergencia.

Ahhoz, hogy közelre lássunk, először mindkét szemünket befelé kell fordítanunk - vagy konvergálnunk - úgy, hogy együtt célozzák meg azt, amire nézni akarunk.

A szemünk befelé fordításával serkentjük a szemünk azon képességét, hogy tisztán közelre fókuszáljon.

Egy különleges gyakorlat serkenti ezt az akkomodatív konvergenciát/akkomodatív működést.

Ezzel a néhány egyszerű gyakorlattal el lehet kezdeni a gyakorlást. A gyakorlatok hatékonyabbá tételére és a haladó gyakorlatok elsajátítására online tanfolyamon van lehetőség, amelyről érdeklődni a szemtrening@gmail.com címen vagy a 20/598-5278 telefonszámon lehet.

Bates könyvéből, a Tökéletes látás szemüveg nélkül című könyvből és a Jobb látás magazin cikkeiből itt olvashatsz magyar nyelven részleteket:

Tökéletes látás szemüveg nélkül


Jobb látás magazin

Fel az oldal tetejére