A látástréninget (1860-1931) amerikai szemorvos dolgozta ki. A szem működésének kutatása során a látás javítását teljesen új, forradalmi úton közelítette meg.

Dr. Bates a New York-i Szem- és Fülklinika, az Északnyugati Beteggondozó és a Harlemi Kórház segédorvosa, egyben a New York-i Posztgraduális Orvostudományi Iskola és Kórház oktatójaként is tevékenykedett.

Dr. Bates a New York-i Orvosi Közlönyben publikálta felfedezéseit, miszerint a látásproblémák tanult és funkcionális (működési) rendellenességek, és ezért a szemünk jól reagál a lazítással egybekötött gyakorlatokra.

Bebizonyította, hogy a problémákat a helyes nézési szokások kialakításával orvosolni lehet.

A szemizmok rendellenességeit a feszültség, illetve a látáshoz társított megerőltetés kíséri, és ennek a feszültségnek az oldásával az izmok működése normálissá válik, és a látásproblémák elmúlnak.

Mindenki képes az ellazulásra. Az állandó feszültségmentes állapot fenntartása néha sok időt és találékonyságot igényel. Mindenkinél más módszer hatásos. Mindegy, milyen úton sikerül ezt elérnünk, a lényeg a relaxáció. Tökéletes látást csak ellazulás által szerezhetünk.

A szem egészsége annak vérellátásától függ, a keringést pedig a gondolatok jelentősen befolyásolják. Amikor jó, pozitív gondolataink vannak, az agy keringése normális, a vérellátás a látóidegben és a vizuális központokban teljes, így a látás tökéletes. Amikor gondolataink feszültséget okoznak, a keringés, a vérellátás megváltozik, és a látásélesség csökken.

A teljes ellazulás azonban nem jöhet létre, ha bármilyen erőfeszítést teszünk a cél érdekében. Amíg, akár tudatosan, akár tudattalanul azon gondolkozunk, hogyan szabaduljunk meg a látórendszer stresszes állapotától, ezzel egy újabb feszültség generálódik, mely megnehezíti a gyógyulást.

Nagyrészt tudatunkkal látunk, és csak részben a szemeinkkel. A látás jelensége attól függ, hogyan értelmezi az elme a retinára érkező jelet. Az, amit látunk, nem maga a jel, hanem annak sajátos értelmezése. A méret, szín, alak és elhelyezkedés mind egyéni benyomás, mely a retinális kép tudat általi értelmezésétől függ. A hold kisebb az égbolt közepén, mint a horizontnál, bár az optikai szög ugyanaz, és a retinára kifejtett hatás is ugyanaz. A horizontnál az elme öntudatlanul összehasonlítja a képet a környező tárgyak képével, míg az égbolt közepén nincs semmi, amivel összehasonlíthatná.

Általában azok, akik soha nem hordtak szemüveget, könnyebben gyógyulnak meg azoknál, akik korábban szemüveget hordtak. Kortól függetlenül az ellazulás a fénytörési hibákat csökkenti, de a gyerekek általában sokkal gyorsabban gyógyulnak a felnőtteknél. Tizenkét, vagy akár tizenhat év alattiak, akik soha nem hordtak szemüveget, általában néhány nap, hét vagy hónap alatt meggyógyulnak egyszerűen azáltal, hogy minden nap gyakorolnak a Snellen-táblán.

Dr. Bates: Perfect sight without glasses (Tökéletes látás szemüveg nélkül)

Bates gyakorlatok

A gyakorlatokat szemüveg és kontaktlencse nélkül végezzük!

Tenyerezés

Az ellazulás legkönnyebben úgy érhető el, ha becsukod szemeid. A zárt szemhéjakon keresztül egy kevés fény áthatol, ezért nagyobb mértékű ellazulás érhető el, ha ezt is kizárjuk. Helyezd tenyereid zárt szemeidre úgy, hogy az ujjak a homloknál keresztezzék egymást és a szemgolyóra ne gyakoroljanak nyomást. Ezzel a gyakorlattal jelentős lazulást, vagyis jobb látást érhetsz el.

Tenyerezz pár percet, amikor csak lehet.

Snellen tábla olvasása minden reggel és este

Az iskolás gyerekek látása attól is jobbá válik, ha ugyanazt a teszttáblát olvasgatják minden nap. Pusztán ezzel az egyetlen gyakorlattal megelőzhető a rövidlátás (myopia) az iskolás gyerekeknél. Ezt a tényt Bates vizsgálatai és egy Magyarországon elvégzett vizsgálat is bizonyítja.

Mini betűk

Olvass 15 cm távolságból nagyon apró betűs szöveget, ha lehet minden este és reggel. Ha nem látod, akkor csak pásztázd a szürke sorokat vagy a fehér sorközöket anélkül, hogy akarnád olvasni a szöveget.

Napoztatás

A gyakorlatot szemüveg és kontaktlencse nélkül végezzük!

A gyakorlatot csukott szemmel végezzük. Forduljunk a Nap felé úgy, hogy a napsugarak a csukott szemünkre essenek. Közben forgassuk fejünket lassan egyik oldalról a másikra. Ha nagyon erősnek tűnik a fény, akkor egyik szemünket takarjuk el tenyerünkkel és egyszerre csak egyik szemünket napoztassuk.

A nagy inga

Állj kb. 30 cm-es terpeszben. Miközben felemeled a bal sarkad a földről, lendülj a testeddel - vállad, fejed és a szemeddel együtt - jobbra. Most ellenkező irányba lengesd a tested, közben a bal sarkad visszamegy a földre és a jobb sarkad emelkedik fel. A testsúly mindig arra a lábra helyezkedik, amerre fordul. Amikor ez könnyedén, folyamatosan, megerőltetés nélkül megy és egyáltalán nem figyelünk a mozgó tárgyakra, lassan átérezzük, hogy a nagy inga oldja az izmokban és az idegrendszerben lévő feszültséget.

A szobában lévő tárgyak ingázás közben mozogni látszanak. Nagyon fontos, hogy NE próbáld meg tisztán látni ezeket a mozgó tárgyakat. Hagyd, hadd suhanjanak.

Ezzel a néhány egyszerű gyakorlattal el lehet kezdeni a gyakorlást. A gyakorlatok hatékonyabbá tételére és a haladó gyakorlatok elsajátítására online tanfolyamon van lehetőség, amelyről érdeklődni a szemtrening@gmail.com címen vagy a 20/598-5278 telefonszámon lehet.

Bates könyvéből, a Tökéletes látás szemüveg nélkül című könyvből és a Jobb látás magazin cikkeiből itt olvashatsz magyar nyelven részleteket:

Tökéletes látás szemüveg nélkül


Jobb látás magazin

Fel az oldal tetejére